
Jestem badaczem przyrody
Od początku roku szkolnego prowadzone są zajęcia szkolnego koła przyrodniczego, podczas których zachęcam uczniów do poznawania zjawisk przyrodniczych i wdrażam ich do przeprowadzanie prostych prac badawczych.
Wykorzystując sprzyjającą aurę, prowadziłam zajęcia w terenie. Za pomocą lupy uczniowie sprawdzali jak niebezpieczne może być wyrzucanie w lesie szklanych butelek. Na zajęciach uczniowie: przeprowadzili obserwacje mikroskopowe, sprawdzali, czy powietrze naciska na przedmioty z góry i z dołu, wykonali kamerę obscura, dzięki której dowiedzieli się w jaki sposób powstaje obraz w oku człowieka, a także badali właściwości napięcia powierzchniowego wody. Uczniowie szukali również odpowiedzi na pytanie: „Czy skrobia występuje we wszystkich produktach spożywczych”. Do tego badania wykorzystali jodynę (substancja ta zabarwia się na granatowo, jeżeli w produkcie jest skrobia). Okazało się, że nie wszystkie produkty zawierają skrobię.
Uczniowie, uczestniczący w zajęciach, z zaangażowaniem przygotowywali kolejne prace badawcze przynosząc odpowiedni sprzęt i chętnie wykonując przygotowane karty pracy.
Zachęcam do obejrzenia fotorelacji.
Joanna Stasiak