
„Stop wulgaryzmom i agresji”
„Stop wulgaryzmom i agresji” to kampania, która odbyła się w dniach 03.04 – 07.04.2017r. w Szkole Podstawowej w Węgorzynie. Uczniowie i nauczyciele podjęli szereg działań mających na celu eliminowanie wulgaryzmów i zachowań agresywnych w szkole.
W ramach prowadzonej kampanii przeprowadzono lekcje na podstawie scenariusza zajęć opracowanego przez pedagoga szkolnego pt. „Język wulgarny - to nie dla mnie!”. Odbyły się też zajęcia z elementami „dramy” oraz zabawy, obejmowały one tematykę eliminowania brzydkich słów w codziennym języku oraz szerzenia czystości polskiej mowy. Klasy 4 - 6 przygotowały także prace plastyczne pt. „Słownik pięknych zwrotów”, a na tablicach w całej szkole widniały gazetki ścienne dotyczące walki z wulgaryzmami i promowania kultury języka.
Największym zainteresowaniem uczniów cieszyły się zajęcia prowadzone poza klasami. Uczniowie w holu oraz w sali gimnastycznej wykonywali plakaty dotyczące walki z wulgaryzmami i agresją, które zostały wywieszone na korytarzach szkolnych, celem promowania kampanii.
Odbyło się także spotkanie z policjantką p. Arletą Szwacińską na temat „Prawnych aspektów zachowań agresji fizycznej i słownej”. Uczniowie wysłuchali prelekcji dotyczącej skutków stosowania agresji słownej, zjawiska cyberprzemocy oraz poznali zasady bezpiecznego korzystania z sieci. W czasie kampanii uruchomiono skrzynkę problemów. Uczniowie mieli możliwość wrzucenia do niej kartek z ważnymi dla nich problemami związanymi z agresją oraz dyskryminacją w szkole. Celem prowadzonych działań była także integracja oraz tworzenie warunków różnorodnej aktywności uczniów na terenie szkoły.
Realizacji przyjętych zadań w ramach powyższej kampanii towarzyszyły zintegrowane działania Małego Samorządu Uczniowskiego, Samorządu Uczniowskiego oraz wszystkich uczniów i nauczycieli szkoły. Pragniemy nadmienić, że każda szkoła powinna być miejscem dającym poczucie bezpieczeństwa, miejscem działań alternatywnych wobec zachowań stosowania wulgaryzmów i zachowań agresywnych. Angażując się właśnie w takie przedsięwzięcia uczniowie potwierdzili zrozumienie problemów związanych z tematyką prowadzonej kampanii.
Małgorzata Deja