
ZAJĘCIA GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
„...dobrze ukształtowanego dziecięcia trzeba pilnować, aby równie dobrze rosło, aby tej pierwiastkowej budowy nie nadwerężyło, słabych zaś i źle utworzonych tak należy kierować i prowadzić, ażeby te zboczenia sprostować i uchybienia, ile można, naprawić”.
Jędrzej Śniadecki
W Szkole Podstawowej w Węgorzynie od początku roku szkolnego realizowane są zajęcia gimnastyki korekcyjnej dla uczniów naszej szkoły. Rozwój cywilizacyjny, nieustanne i szybkie tempo zmian zachodzących w środowisku otaczającym dziecko odbija się w sposób niekorzystny na narządy ruchu.
U dzieci i młodzieży pojawiają się wady postawy i deformacje stóp. Postępowanie wyrównawczo-korekcyjne ma na celu likwidację wady lub zahamowanie jej dalszego rozwoju, a tym samym przywrócenie prawidłowej postawy ciała. Gimnastyka korekcyjna jest głównie kierowana do dzieci z wadami postawy nie wymagającymi jeszcze postępowania rehabilitacyjnego. Są to dzieci, u których wady są wynikiem słabego umięśnienia, dystonii mięśniowej oraz nieprawidłowego nawyku w utrzymywaniu postawy ciała.
Korekcja wad postawy jest procesem długotrwałym i może trwać kilka lat, musi też być przemyślana i konsekwentnie stosowana aby dała oczekiwane rezultaty. Wady nie zauważone i nie korygowane nasilają się w miarę dojrzewania i dorastania dziecka.
Celem gimnastyki korekcyjnej jest skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe do stanu prawidłowego. Systematyczny udział w zajęciach ma wyposażyć dziecko w zasób wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania systematycznych oraz samodzielnych działań, których celem jest podnoszenie poziomu sprawności ruchowej i zwiększenie wydolności organizmu.
Zajęcia ginastyki korekcyjnej w szkole odbywaja się raz w tygodniu. Nie jest to wystarczające, w związku z tym uczestnicy zajęć otrzymują zestawy ćwiczeń do domu, które powinni wykonywać przynajmniej trzy razy w tygodniu. Liczę na sumienność i systematyczność naszych uczniów.
Joanna Stasiak