
DEBATA WYCHOWAWCZA: „WSPÓLNY CZAS NAJLEPSZĄ PROFILAKTYKĄ”
10 grudnia 2019 roku odbyła się kolejna Debata Wychowawcza dla rodziców poświęcona niezwykle ważnym aspektom w wychowaniu i rozwoju dziecka. W tym roku szczególnie zależało nam na wskazaniu rodzicom jak ważne jest właściwe spędzanie wspólnego czasu, wspieranie zainteresowań dziecka, rozwijanie jego predyspozycji, umiejętności oraz wrażliwości w prawidłowym rozwoju i funkcjonowaniu wolnym bez uzależnień od substancji psychoaktywnych i Internetu. Celem tegorocznej Debaty było również zwrócenie uwagi rodziców na ich rolę i wpływ na stosunek dzieci do nauki i aktywności fizycznej, na tworzenie właściwych więzi i relacji z dzieckiem oraz znaczenie rozwijania zainteresowań i postrzegania zdrowia jako wartości w przeciwdziałaniu uzależnieniom. W przygotowania zaangażowaliśmy całą społeczność szkolną.
Spotkanie poprowadzili zaproszeni specjaliści z dziedziny profilaktyki i leczenia uzależnień:
- Pani Janina Przyjemska - Miętek – psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łobzie,
- Pani Arleta Szwacińska – st. aspirant, asystent ds. nieletnich Komendy Powiatowej Policji w Łobzie w Łobzie, która zajmuje się także profilaktyką i współpracuje ze szkołami,
- Pan Mirosław Wolański – terapeuta uzależnień Ośrodka Leczenia i Rehabilitacji Uzależnień MONAR w Grabowie.
Na Debatę zaproszenie przyjęli także : Asp. sztabowy Krzysztof Żegota - Z-ca Naczelnika Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KPP w Łobzie, Nadkom. Zbigniew Dankowski – Komendant Powiatowy Policji w Łobzie, Podinsp. Szczepan Górski – Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Łobzie, Pani Marta Banasik – Sekretarz Gminy oraz Pani Sylwia Madejczyk – Lubańska, która reprezentowała Radę Rodziców.
Szczególnym momentem Debaty były zaprezentowane przez naszych uczniów scenki dotyczące codziennych sytuacji takich jak poranne wyjście do szkoły, posiłek przed komputerem czy wojna o odrobienie pracy domowej zamiast grania na komputerze. Rodzice mogli obejrzeć dwie wersje zwykłej codzienności. Pozytywną – w której główne role grały: konsekwencja, cierpliwość i wspólne zaangażowanie oraz negatywną - w której wygrywały telefon, komputer, brak rozmów i czasu. Inscenizacje stanowiły wstęp i inspiracje do wypowiedzi specjalistów, którzy zwrócili uwagę na kształtowanie samodzielności i odpowiedzialności u dzieci od najmłodszych lat, na znaczenie hejtu i tego jak zachowania dorosłych modelują zachowania dzieci oraz jak skuteczne „zaszczepić” dziecko przed uzależnieniami. Podczas spotkania omówiono także zagadnienia związane z dbaniem o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny, z dobrymi relacjami pomiędzy rodzicami, angażowaniem dzieci w różne aktywności oraz zachęcaniem i motywowaniem do nich.
Tegoroczne spotkanie pokazało nam wszystkim jak ważne jest budowanie w dziecku poczucia odpowiedzialności i samodzielności poprzez jasne, konsekwentne granice i zasady, troskę, wspólne spędzanie czasu oraz rozwijanie zainteresowań.
Ewa Dopierała – psycholog szkolny
Dorota Stankowska – Adamów – pedagog szkolny
Małgorzata Deja – pedagog szkolny