
LUTY W LABORATORIACH PRZYSZŁOŚCI- W TYM MIESIĄCU ZABAWY Z KLOCKAMI KORBO
Budowanie z klockami Korbo to zabawa i nauka w jednym. Dzieci z najmłodszych klas Szkoły Podstawowej w Węgorzynie, wykorzystując konstrukcyjne klocki Korbo zakupione w ramach realizowanego programu Laboratoria Przyszłości, miały możliwość w lutym uczestniczyć w kreatywnych zajęciach.
Dzieci z oddziału przedszkolnego 0a, łącząc poszczególne klocki, konstruowały pojazdy, które sprawnie się poruszały. Duża ilość kolorowych elementów pobudzała ich wyobraźnię i kreatywność. Dzięki tym klockom to, co było tylko w ich wyobraźni, nabrało realnych kształtów.
Dzieci z oddziału przedszkolnego 0b z zapałem konstruowały ciekawe i innowacyjne budowle, począwszy od statków kosmicznych, pojazdów, skończywszy na makiecie z literkami, które poznały w ostatnim czasie.
Uczniowie kl.1a tworzyli z klocków Korbo pojazdy przyszłości. Najważniejszy był wygląd, a następnie funkcjonalność. Podczas pracy wykazali się pomysłowością i kreatywnością. Było mnóstwo radości, przestrzennego myślenia i ćwiczenia motoryki małej oraz dużej.
W ramach zajęć na temat sposobów spędzania czasu wolnego klasa 1b postanowiła sprawdzić, jak to jest zamienić się w konstruktorów i ile radości może sprawić skonstruowanie najróżniejszych maszyn. Chłopcy postawili na mechanikę, budowali tory dla samochodów oraz superszybkie pojazdy, natomiast dziewczynki dzięki zabawie mogły sprawdzić, jak działa mechanizm zegara. Podczas zajęć dzieci poznały ciekawy sposób na spędzenie wolnego czasu.
Uczniowie klasy 2a, bawiąc się klockami Korbo, nawet nie zauważyli, że poprzez zabawę rozwijali logiczne myślenie, ćwiczyli motorykę małą oraz koordynację wzrokowo – ruchową. Chłopcy chętnie układali przeróżne mechanizmy i wpędzali je w ruch. Dziewczynki natomiast wybrały zabawę interaktywnym robotem Super Doc i z ochotą wykonywały jego polecenia. Wszyscy bawili się wyśmienicie.
Uczniowie z klasy 2b podczas zajęć muzycznych pracowali na zakodowanych schematach, wykorzystując klocki Korbo Edu Code Music. Kolorowe tuby dały im wiele możliwości, tj. układanie i odgrywanie sekwencji rytmicznych czy słuchanie, odtwarzanie i zapamiętywanie dźwięków. A wszystko w formie prostego kodu- kolor wyznaczał wysokość dźwięku. Uczniowie zagrali znane, proste melodie, jak np. „ABC song”, „Clap - clap song”, „Old MacDonald”, „Panie Janie”, „Mam chusteczkę” i wiele innych.
Klasa 3a z wykorzystaniem robota Super Doc oraz kart ruchu kodowała drogę na planszy. Uczniowie szukali skojarzeń i powiązań między przedmiotami na kartach graczy oraz planszy. Gra uczyła logicznego myślenia. Następnie tworzyli skrypty dla robota z wykorzystaniem maty matematycznej. Po przeczytaniu instrukcji montażowych tworzyli konstrukcje z klocków Korbo, z których następnie budowali miasto dla robota.
„Potrzeba matką wynalazków” to temat zajęć realizowanych w klasie 3b. Uczniowie analizowali projekt sztuki użytkowej, a następnie z wykorzystaniem klocków Korbo zaprojektowali i wykonali użyteczny przedmiot. Z zestawu klocków opartych na kole zębatym powstał młyn, maszyna do spryskiwania i „ekofarma”. Koła zębate Korbo umożliwiły wprawienie w ruch stworzonych konstrukcji. Podczas zabawy uczniowie obserwowali i przeprowadzali doświadczenia. Odpowiadali na pytania: Które koło- małe czy duże zakręci szybciej konstrukcją? W którą stronę następuje ruch dwóch połączonych kół?
W czasie zajęć świetlicowych uczniowie pracowali z klockami w ramach zasady: „Pomyśl, zbuduj, zakręć, wpraw w ruch”. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, następnie otrzymali zadanie, które polegało na zbudowaniu nowoczesnego parku rozrywki. Było to nie lada wyzwanie, gdyż uczniowie musieli wykazać się pomysłowością, ale również wykorzystać do budowy wszystkie elementy z zestawu klocków, który został im przydzielony. Czas na zabawie minął niespostrzeżenie szybko, a każdy mógł znaleźć coś dla siebie.
Zajęcia z klockami Korbo okazały się bardzo ciekawym rozwiązaniem na kreatywne lekcje z najmłodszymi dziećmi z klas 0-III. Budując swoje konstrukcje i działając w grupie, odczuwały potrzebę tworzenia nowych, ciekawych pomysłów. Miały możliwość rozwijania swojej kreatywności i wyobraźni. Kto wie, może wśród nich jest przyszły inżynier, konstruktor, projektant…
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego