Tutaj powinien być opis

PARADA POSTACI LITERACKICH

Szukanie pomysłów na pracę z lekturą to zadanie, któremu starają się sprostać poloniści naszej szkoły. Oczywiście próbują do tego wciągnąć najstarszą młodzież, czyli klasy ósme. Czy to się udało?

Okazuje się, że uczniowie klasy 8 z wielkim zaangażowaniem zaprezentowali swoim rówieśnikom wybrane postacie z lektur szkolnych. Przygotowali występ, który obejrzała klasa 8a i 8b.

Widzowie mogli zobaczyć scenę z „Balladyny” J. Słowackiego, postać latarnika z „Małego Księcia” A. de Saint-Exupéry’ego, rozmowę Klary i Papkina z „Zemsty” A. Fredry. Młodzi aktorzy odegrali również sytuację nawiązującą do wiersza J. Słowackiego pt. „W pamiętniku Zofii Bobrówny”. Po teatralnych występach był czas na rozmowę i zadawanie pytań dotyczących lektur szkolnych.

Ta lekcja nie skończyła się tylko na prezentacji przygotowanej przez klasy ósme. Pięknie wystąpili także uczniowie klasy 7a, a przygotowali informacje dotyczące „Małego Księcia”. Omówili problematykę utworu, symbolikę tej baśni filozoficznej. Nie pominęli też charakterystyki tytułowego bohatera czy ponadczasowego przesłania wynikającego z utworu A. de Saint-Exupéry’ego.

Do swojego występu dobrali ciekawe rekwizyty i stroje: maskotkę liska, pluszową żmiję, strój króla, makietę asteroidy B612 czy pudełko z trzema otworami (gdzie ukrył się baranek namalowany przez pilota-narratora). Pochwalili się ósmoklasistom swoją wiedzą o lekturze, ale też próbowali wciągnąć starszych kolegów do dyskusji. Zadawali pytania i sprawdzali, ile ósmoklasiści pamiętają z tej lektury przewidzianej do realizacji w klasie siódmej.

Taka wymiana wiadomości i doświadczeń między klasami była miłą odmianą po tradycyjnych lekcjach z polonistą. Tak siódmoklasiści, jak i ósmoklasiści wiele dzięki tej formie pracy zyskali, a przede wszystkim utrwalili wiedzę o lekturach.