1png [300x250]

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 w naszej szkole we wrześniu zorganizowano kilka ciekawych akcji i przedsięwzięć, a wszystkie miały formę projektu edukacyjnego- metody uczącej samodzielności, współpracy, planowania, a przede wszystkim korzystania z różnych źródeł informacji.

I tak uczniowie klasy 8a realizowali projekt edukacyjny pt. ,,Zachować człowieczeństwo w czasach pogardy”. By wykonać zadanie, należało przeanalizować literaturę wspomnieniową i pamiętnikarską dostępną w naszej bibliotece szkolnej. Uczniom szczególnie zależało na wspomnieniach, które będą dotyczyły okupacji ziem polskich w czasie II wojny światowej. Duży wpływ na wybór tematyki miały aktualnie realizowane na lekcjach historii tematy, które dotyczą tego okresu. Tak więc młodzież postanowiła pogłębić swoją wiedzę, a przy okazji podzielić się zgromadzonymi materiałami z kolegami i koleżankami z pozostałych klas ósmych.

Wybór ósmoklasistów padł na ,,Wspomnienia wojenne” Karoliny Lancokorńskiej, ,,Ziele na kraterze” Melchiora Wańkowicza oraz ,,Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego. Uczniowie zapoznali się z biogramami pisarzy, tłem historycznym wydarzeń, opisywanymi miejscami. Następnie skupili się na analizie treści powyższych pozycji. Szukali przede wszystkim informacji nt. okupacji niemieckiej i sowieckiej oraz  wojennych losów inteligencji polskiej w relacjach Karoliny Lanckorońskiej. Następnie z wielkim zainteresowaniem śledzili życie rodzinne Melchiora Wańkowicza, w tym zaangażowanie w ruch oporu córki autora, dramatyczne losy wojenne-rozstanie członków rodziny i utrata domu. Pamiętnik Mirona Białoszewskiego zwrócił uwagę uczniów na los ludności cywilnej podczas powstania warszawskiego-cierpienie, widok zrujnowanego miasta, przykłady poświęcenia i niesienia pomocy innym.

Młodzież z klasy 8a  w ramach realizacji projektu edukacyjnego przygotowała prezentację, która jest dostępna w bibliotece szkolnej dla wszystkich uczniów i pracowników szkoły. Ósmoklasisty dzięki temu wzbogacili materiały biblioteki, a sami też nauczyli się wyszukiwać w księgozbiorze pozycje na określony temat i korzystać  z dostępnych źródeł informacji.

 We wrześniu do realizacji  projektu edukacyjnego przystąpili też szóstoklasiści, którzy przy okazji lekcji kulturoznawczej o Wielkiej Brytanii ,,wzięli pod lupę” ojczysty kraj.  Podczas lekcji języka angielskiego uczniowie klas 6a i 6b przygotowali „Informator o Polsce dla Anglika”. Językiem komunikacji był oczywiście język angielski. Uczestnicy projektu wykorzystali do tego książki, atlasy i słowniki znajdujące się w naszej bibliotece szkolnej. Efektem pracy szóstoklasistów są anglojęzyczne lapbooki z solidną dawką wiedzy na temat geograficznych i kulturalnych walorów Polski. Podczas tworzenia lapbooków młodzi ludzie kształtowali wiele umiejętności, np. wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji,  czytanie oraz  pisanie. Przekonali się także, że w bibliotece szkolnej można odnaleźć wiele cennych źródeł informacji i pomocy do wykonania ,,obrazkowej mapy myśli”.

 

Na początku września nauczyciele matematyki  ogłosili projekt edukacyjny w formie  Międzyszkolnego Konkursu pt. „Z tabliczką mnożenia za pan brat”. Przedsięwzięcie realizowano we współpracy ze Szkołą Podstawową w Runowie Pomorskim, a jego efekty można było obejrzeć w szkole 7 października w ramach obchodów Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia.  Zadanie polegało na przedstawieniu tabliczki mnożenia  w formie prezentacji, gry edukacyjnej lub plakatu. Warunkiem koniecznym było wykorzystanie szkolnego księgozbioru zgromadzonego w bibliotece, tj. słowników pojęć matematycznych, encyklopedii. Konkurs cieszył się wśród uczniów dużym zainteresowaniem. Z naszej szkoły przystąpiło do niego 35 uczniów z klas: 5a, 5b, 6a, 6b, 8a, 8b, 8c.  Komisja konkursowa wyróżniła najciekawsze prace i przyznała następujące miejsca:

  • I miejsce- Wojciech Kuć kl. 5a,
  • II miejsce- Karol Mes kl. 8a,
  • III miejsce- Martyna Dużyńska i Amelia Krawiec kl. 6a.

Uczestnicy projektu pracowali indywidualnie i zespołowo. Wykazali się niemałą kreatywnością. Powstały ciekawe prace, z których przygotowano wystawę na korytarzach szkolnych. Wykonane przez uczniów gry edukacyjne i prezentacje multimedialne zostaną też wykorzystane jako pomoce dydaktyczne. 

Uczestnicy projektów edukacyjnych realizowanych we wrześniu z pewnością efektywnie i ciekawie spędzili czas, pracując w grupie i odkrywając zasoby biblioteki szkolnej. Wiedza zdobyta w trakcie wykonywania tych zadań przyda się na różnych lekcjach oraz zajęciach. Wszyscy też przekonali się, że książki są skarbnicą informacji z różnych dziedzin życia. 


logotypypng [500x75]