W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego uczniowie naszej szkoły brali udział w kolejnych projektach edukacyjnych. Wszystkie grupy wykonujące zadania korzystały z księgozbioru biblioteki szkolnej, a niektóre klasy udały się do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Węgorzynie. Efektem realizacji projektów są zdjęcia, wystawy albumów, plakaty i makiety do omawianych lektur. W październiku swoją przygodę z projektem edukacyjnym rozpoczęły najmłodsze dzieci z naszej szkoły.
Przedszkolaki z oddziałów 0a i 0b odwiedziły Miejską Bibliotekę Publiczną w Węgorzynie oraz bibliotekę szkolną. Celem wycieczek było rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, kształtowanie poczucia szacunku dla książek, wyrabianie u dzieci nawyku korzystania ze zbiorów biblioteki, poznanie pracy bibliotekarza oraz wzbogacenie słownictwa dzieci. Podczas lekcji przedszkolaki zapoznały się z funkcjonowaniem oraz z zasadami korzystania z biblioteki. Pani Barbara Załuska w ramach zajęć przedstawiła księgozbiór skierowany do młodszych czytelników. Dzieci zobaczyły, jak wygląda karta czytelnika oraz poznały zasady wypożyczania książek. Spotkanie w bibliotece nie mogło odbyć się bez głośnego czytania. Pani Załuska przeczytała bajkę pt. ,,Moc uczuć” Katarzyny Miller. Na zakończenie opowiedziała o ciekawej pracy bibliotekarza.
Dzieci miały też okazję przyjrzeć się z bliska pracy bibliotekarki szkolnej- pani Małgorzaty Trytek, która zorganizowała dla obu grup warsztaty czytelnicze pt.„Moja przyjaciółka książka”. Uczniowie zapoznali się z księgozbiorem biblioteki szkolnej, a także uświadomili sobie, jakie są zasady dbania o książki.
W sali grupy 0a i 0b odbywało się również czytanie dzieciom ulubionych książek. Przedszkolaków odwiedzili rodzice: pani Alicja Wojciechowicz, która przeczytała dzieciom bajkę pt. ,,Dziewczynka z zapałkami”, oraz pani Agata Zacharewicz, która przedstawiła utwór „Wilk i lisica”. Z dziecięcą literaturą zapoznawali najmłodszych także nauczyciele naszej szkoły. Pani Anna Piec przeczytała bajkę pt. ,,Śpiąca królewna”. Na zakończenie dzieci wykonały ilustrację do tego utworu.
Kolejna klasa, która w ramach projektu edukacyjnego poznawała księgozbiór biblioteki szkolnej, to 2a. Pani bibliotekarka – Anna Kamińska zapoznała drugoklasistów ze specyfiką swojej pracy. Przeczytała też bajkę na temat dobrego zachowania wobec innych osób oraz zwierząt. Drugoklasiści z zainteresowaniem słuchali opowieści i dobrych rad zawartych w literaturze dziecięcej.
Uczniowie klasy 2b rozpoczęli z kolei przygodę z lekturą pt. „Plastusiowy pamiętnik” Marii Kownackiej. W pierwsze rozdziały książki wprowadziła drugoklasistów pani Ewa Adamów – dyrektor szkoły. Dzieci wykonały figurkę Plastusia z plasteliny, a następnie zaprojektowały okładkę książki i namalowały plakaty. Na kolejnych zajęciach skonstruowały różne modele pojazdów i dom z pudełka dla bohatera poznawanej lektury. Czytanie książki na zajęciach, jak również w bibliotece szkolnej i w domu było urozmaicone oglądaniem przygód Plastusia na dużym ekranie.
Innego typu zadanie wykonywała klasa 6a. Uczniowie wzięli udział w projekcie edukacyjnym pt. „Cuda polskiej przyrody i architektury. Tworzymy mapę miejsc, które chcemy odwiedzić”. Głównymi założeniami projektu były: popularyzowanie czytelnictwa, promocja książki i biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego uczniom, rozwijanie pasji i potrzeby poszukiwania
w książkach niezbędnych informacji. Projekt miał również za zadanie poszerzanie wiedzy o naszym kraju, a także zwrócenie uwagi na to, iż w życiu człowieka zawsze jest miejsce na książkę. Zadaniem uczniów było wybranie czterech miejsc w Polsce, które chcieliby odwiedzić w ramach wycieczek szkolnych. Informacje o terenach atrakcyjnych turystycznie szóstoklasiści czerpali z książek znajdujących się w bibliotece szkolnej. Uczniowie kierowali się chęcią zwiedzania najpiękniejszych budowli, jak i odwiedzenia wyjątkowych miejsc o walorach przyrodniczo-krajobrazowych.
Po samodzielnym podziale na grupy opracowali prezentację jednego z wybranych przez siebie miejsc. Powstały więc ciekawe plakaty z informacjami o atrakcyjnych turystycznie miastach i krajobrazach. Po ukończeniu projektu uczennice i uczniowie klasy 6a stwierdzili, że w księgozbiorze biblioteki szkolnej znajduje się wiele ciekawych pozycji, z których na pewno będą jeszcze korzystać.
Z kolei uczniowie klasy 8b i 8c w ramach projektu edukacyjnego „Woda-źródłem życia na Ziemi” uczestniczyli w lekcji bibliotecznej. Celem tego spotkania było wykorzystanie literatury popularnonaukowej zgromadzonej w bibliotece szkolnej do utworzenia albumu geograficznego pt. „Woda- źródłem życia na Ziemi”. Uczniowie wykazali się umiejętnością poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródłach literackich. Album geograficzny zawierał informacje o znaczeniu wody dla życia organizmów. Ósmoklasiści mogli z tego źródła dowiedzieć się wiele o możliwości racjonalnego wykorzystania wody jako najcenniejszego dobra dla przyrody. Uczniowie pracowali w grupach, korzystając z atlasu geograficznego, encyklopedii geograficznej, powszechnej oraz popularnej PWN. Ważne treści odczytali w książkach: „Cuda natury. Skarby przyrody”, „Polska. Przyroda. Krajobrazy. Miasta” oraz „Krajobrazy Ziemi. Od szczytów Alp po wodospad Niagara”. Zdobyte wiadomości przedstawili w opracowanych albumach geograficznych, które zostały udostępnione w formie wystawy wszystkim uczniom szkoły.
Z pewnością grupy realizujące projekty edukacyjne przekonały się, że książka jest niezastąpionym źródłem wiedzy o świecie.