W naszej szkole często są prowadzone akcje i projekty, które przekonują wszystkich, że książki mają ogromne walory dydaktyczne, wychowawcze oraz rozrywkowe. Te promujące literaturę działania są realizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W listopadzie z inicjatywy nauczycieli oraz opiekunów biblioteki szkolnej zorganizowano kolejne interesujące akcje.
O tym, że książki wzbogacają naszą wyobraźnię, dostarczają wzruszeń i pięknych przeżyć oraz wiedzy, doskonale wszyscy wiedzą. Czytana książka może nas czasami tak zainteresować, że jesteśmy w stanie zastygnąć w jednej pozycji, siedząc na fotelu czy na krześle w bibliotece. Okazuje się też, że możemy wykorzystać książki do ćwiczeń i usprawniania kondycji fizycznej. Pomysł na taki rodzaj aktywności znaleźli opiekunowie biblioteki szkolnej. Nie tylko promowali czytelnictwo, ale też pokazali, jak wykorzystać książkę do wysiłku fizycznego podczas przerw w czytaniu. 15 grudnia w bibliotece szkolnej w ramach niecodziennej akcji uczniowie naszej szkoły wzięli udział w aktywnej przerwie pod nazwą ,,Książki wzmacniają”. Pod okiem nauczyciela wychowania fizycznego pana Jerzego Acmana wykonali zestaw ćwiczeń, które wspomagają koncentrację, przygotowują ciało do wysiłku intelektualnego, pozwalają odpocząć oczom.
Oto zestaw ćwiczeń, które wykonali uczestnicy akcji:
- przekładanie książki pod kolanem,
- przysiady z książkami w szerokim rozkroku,
- wyciskanie książek nad głowę w pozycji stojącej,
- wznosy kolan w pozycji siedzącej z książką między kolanami,
- marsz z książką na głowie.
Opiekunowie biblioteki szkolnej zachęcali uczniów do takiej formy ruchu fizycznego, bo te proste ćwiczenia można wykonywać w domu, podczas przerw na korytarzu szkolnym, samodzielnie lub w grupie, a przede wszystkim w czasie pauzy między czytanymi fragmentami książki. Po tak aktywnej przerwie umiejętność skupienia się na zadaniach intelektualnych z pewnością powróci. Okazuje się też, że aktywność fizyczną i korzystanie z książek można połączyć w formie ciekawej zabawy.
Z kolei w dniach 7-16 grudnia uczniowie klasy 5a i 5b włączyli się do realizacji projektu pt. „Wielcy matematycy i informatycy”. Główne założenia przedsięwzięcia to propagowanie wiedzy o sławnych matematykach i informatykach, rozbudzanie pomysłowości i kreatywności, wzrost zainteresowania matematyką i informatyką, rozwijanie umiejętności informatycznych poprzez wykorzystanie księgozbioru biblioteki szkolnej. Przedmiotem projektu było przedstawienie sylwetki wybranego słynnego matematyka lub informatyka. Praca projektowa mogła mieć formę plakatu, komiksu, grafiki, prezentacji multimedialnej, filmu, gry edukacyjnej lub inną – w zależności od pomysłowości i inwencji wykonawcy. Piątoklasiści wykonali 21 ciekawych projektów. Najczęściej uczniowie wybierali Pitagorasa, ale nie zabrakło również polskich uczonych. Prace projektowe zaprezentowano w formie wystawy na korytarzu szkolnym.
Uczniowie klasy 4b również wzięli udział w projekcie edukacyjno- czytelniczym zatytułowanym ,,Mądra głowa zna przysłowia”. Podczas zajęć w bibliotece szkolnej czwartoklasiści dowiedzieli się, że przysłowia towarzyszyły ludziom od najdawniejszych czasów. Najstarsze pochodzą ze starożytnej Grecji, drugim źródłem był starożytny Rzym, a trzecim- Biblia. Szczególnie ważne było poznanie polskich przysłów, a te wywodzą się z tradycji ludowej. Czwartoklasistów zainteresowała wiadomość o tym, że od pierwszego zapisanego przysłowia minęło już 615 lat. Uczniowie przekonali się też, iż polskie przysłowia zawierają w sobie bardzo dużo mądrości, dlatego warto je znać. Powstawały przez obserwację życia, zjawisk, pór roku. Tworzyły je pokolenia przez wiele lat. Podczas zajęć uczniowie klasy 4b pracowali ze „Słownikiem języka polskiego”, „Wielką księgą przysłów polskich”, a także grą edukacyjną „Znajdź w głowie przysłowie”. Czwartoklasiści już wiedzą, czym dokładnie jest przysłowie, znają przysłowia o pogodzie, te związane z porami roku, miesiącami i świętami kościelnymi, związane z pracami na roli, jak również pochodzące z różnych sfer życia.
Dzięki uczestnictwu w tak ciekawych projektach i akcjach uczniowie naszej szkoły wzbogacili swoją wiedzę, nabyli nowe umiejętności, a przede wszystkim interesująco i pożytecznie spędzili czas w bibliotece szkolnej.